Algemeen

Openbare basisschool De Tulpenweide is een Dalton-school gevestigd op de Bornse Maten te Borne. Onze missie is om leerlingen hun eigen leerproces vorm te laten geven. Ze krijgen veel vrijheden in het indelen van hun tijd. Tevens vinden we zowel zelfstandigheid als samenwerken erg belangrijk.
De missie van onze school is om elke leerling evenveel kansen te bieden om tot volle bloei te laten komen, met al hun talenten en vaardigheden.

Dalton

Dalton-onderwijs is geen systeem of een methode, het is een invloed waaruit wij zelf bepaalde, voor ons belangrijke, waarden uit hebben genomen. Het bestaat uit vijf kernwaarden:
1. Vrijheid en verantwoordelijkheid (keuzevrijheid)
2. Samenwerken
3. Effectiviteit
4. Zelfstandigheid
5. Reflectie

Op De Tulpenweide vinden we vrijheid en verantwoordelijkheid erg belangrijk. Zo hebben we werkplekken in de binnenring van onze school. Leerlingen kunnen hier met een Dalton-pas aan het werk. In eerste instantie krijgt elke leerling deze kans, het ligt aan hen zelf of ze dit privilege behouden. Mocht het blijken dat een leerling in de binnenring niet aan het werk is en andere dingen doet, kan de leerkracht ervoor kiezen om deze leerling geen Dalton-pas te geven tot de leerling bewezen heeft dit wel te kunnen. In het kort; de discipline, motivatie en het gedrag van de leerling bepaalt hoeveel vrijheid hij of zij krijgt.

Het samenwerken is op De Tulpenweide terug te zien in het gebruik van het 'blokje'. Elke leerling is voorzien van een blokje met een vraagteken en een groene en rode stip. Een rode stip betekend dat ze niet gestoord willen worden. Een vraagteken wordt gebruikt om de leerkracht een vraag te stellen. Dit betekend dat ze hun blokje op het vraagteken kunnen zetten en door kunnen werken. De leerkracht komt vanzelf langs wanneer deze het vraagteken ziet. Wanneer een leerling zijn of haar blokje op groen heeft staan, dan mogen klasgenootjes hem of haar om uitleg vragen. Zo worden leerlingen die zelfstandig willen werken niet gestoord.
Verder kunnen leerlingen hun eigen tijd, en daarmee effectiviteit, indelen. Dit is te zien aan, bijvoorbeeld, het gebruik van ons planbord. Op het planbord staat welke les op welke tijd die dag gegeven wordt. Tussen de lessen door hebben de leerlingen tijd om zelfstandig aan hun taakbrief te werken. Ze bepalen zelf welke taak ze op welke dag willen doen.

Daarnaast schrijven de leerlingen van groep vijf tot en met acht elke vrijdag een reflectie over hoe zij zelf vonden dat het werken ging. Op maandag stellen ze zelf een doel en aan het eind van de week onderbouwen ze waarom ze dit doel wel of niet gehaald hebben.

Talent ontwikkeling

Naast het onderwijzen van de door het SLO vastgestelde kerndoelen, focussen wij ons op het ontwikkelen van verschillende talenten. Dit kan een talent zijn in de vorm van een sport of creativiteit, denk hierbij aan creatief schrijven, het bespelen van een muziek instrument of tekenen. Dit is mogelijk door het verzorgen van extra, naschoolse programma's door onze vakdocenten. Zo hebben wij een muziek-, sport-, handvaardigheid- en een creatief schrijven programma.
Voor meer informatie hierover kunt u mailen naar onze coördinatoren.